اگر بخواهید برای منزل یا محیط رسمی یا تشریفاتی مبل بخرید، سبک های مبل کلاسیک و نئوکلاسیک، قطعا یکی از گزینه های مهم شما خواهند بود. اما تفاوت آنها در چیست؟ چگونه می توان سبک کلاسیک مبل را از سبک نئوکلاسیک آن تمیز داد. در این مقاله به بررسی دو سبک مبلمان کلاسیک و نئوکلاسیک خواهیم پرداخت و با انواع هر سبک آشنا خواهیم شد.

مبل کلاسیک

این سبک از مبلمان را ‌می‌توان یکی از ظریف‌ترین انواع مبل دانست. ظرافت در طراحی مبل کلاسیک به معنای این است که تک‌تک اجزای مبلمان شامل طرح، رنگ، پوشش و همچنین نوع پارچه بکاررفته شده با یکدیگر هماهنگ است. در سرویس مبلمان کلاسیک می‌بایست نهایت دقت و هماهنگی رعایت شود زیرا این هماهنگی مهم‌ترین شاخصه‌ای است که مبلمان کلاسیک را از سایر سبک‌ها متمایز می‌کند.

در طراحی مبلمان کلاسیک چوب به‌عنوان بخش اصلی محسوب می‌شود زیرا استفاده از چوب یک روش عالی برای انتقال حس طبیعت به محیط زندگی انسان است. مبلمان کلاسیک، با ایجاد حس آرامش حاصل از طبیعت چوب و نقش و نگار زیبای آن، یک فضای دلچسب را در منزل خلق و محیط خانه را دلپذیر و جذاب می‌کند.

مبل کلاسیک و نئوکلاسیک- مبلان کلاسیک

پشتی‌هایی بلند با تاج‌هایی تراشیده شده و منبت‌کاری‌های پیچیده، از جمله مشخصات اصلی مبلمان کلاسیک محسوب می‌شوند که نمایی از مبلمان سلطنتی را ایجاد می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مبل کلاسیک می‌توان به پایه‌های کنده‌کاری ‌شده ظریف و تشکچه از جنس پارچه‌های سنگین مثل مخمل اشاره کرد. مبل کلاسیک دارای کیفیت و عمر بالا است که این کیفیت مدیون جنس چوب استفاده شده در این مبلمان است.

تمامی مبلمان های ساخته شده در خانه مانلی از جنس چوب مرغوب راش و سوپر راش هستند. چوب راش نرم است و در طی برش و طرح‌دادن انعطاف بالایی دارد. چوب راش خوش‌تراش است به همین دلیل برای ساخت مبلمان یک گزینه بسیار مناسب است. در صنعت مبل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب، داشتن استحکام، مقاومت در برابر کنده‌کاری، نداشتن گره و انعطاف بالا است که چوب راش همه این ویژگی‌ها را دارد. چوب راش در مقابل انواع قارچ و حشرات مقاوم است. این ویژگی باعث دوام بالا و همچنین استمرار استفاده از این چوب در صنعت مبلمان شده است.

مبل کلاسیک و نئوکلاسیک- مبل مانلیا

مبل نئوکلاسیک

مبلمان نئوکلاسیک تلفیقی از سبک مبلمان مدرن و مبلمان کلاسیک است. این سبک مبلمان، مناسب افرادی است که نه سبک مدرن را برای دکوراسیون‌ منزل خود دوست دارند و نه سبک کلاسیک را می‌پسندند. طراحی مبل نئوکلاسیک چیزی بین سبک مدرن و سبک کلاسیک است. به‌وسیله آن می‌توان هم از طراحی مدرن بهره برد و هم عناصر کلاسیک را در دکوراسیون منزل استفاده کرد. رنگ‌های بکار رفته برای این سبک اغلب شامل رنگ‌های خنثی مثل بژ، طوسی، نسکافه‌ای، کرم و سفید است.از شرکای ما دیدن کنید،shoes – رهبران کفش های مد روز!

مبل کلاسیک و نئوکلاسیک- مبل آیلین

جنس و طرح مبل کلاسیک

در مبلمان کلاسیک، استفاده از چوب مقاوم و با دوام ضروری است. برای ساخت این سبک مبلمان، معمولاً از چوب‌هایی مانند گردو، چنار و راش استفاده می‌شود. چوب این درختان نه‌تنها قابلیت طرح پذیری و منبت‌کاری بالایی دارند، بلکه دارای دوام و ماندگاری بسیار مطلوبی نیز هستند. رنگ و جنس پارچه به‌کاررفته در ساخت مبلمان کلاسیک بستگی به سلیقه مشتری دارد. انواع مختلف پارچه از جمله پارچه‌ ترک، چینی و ایرانی در بازار موجود است که هریک دارای کیفیت و قیمت متفاوت است. نشیمن مبل کلاسیک اغلب از جنس فوم سرد است؛ زیرا فوم سرد حالت ارتجاعی خود را در طولانی‌مدت از دست نمی‌دهد و طی نشست و برخواستن های مکرر، به حالت اولیه خود باز می‌گردد. علاوه بر موارد فوق یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید مبل به آن دقت شود پارچه برای روکش مبل است.

جنس و طرح مبل نئو کلاسیک

برای طراحی مبلمان سبک نئوکلاسیک می‌توان از پارچه‌های ساده مانند پنبه و کتان استفاده کرد. پارچه‌هایی مانند ژاکارد، زربافت، رزگل و ملیله که رنگ و لعاب زیادی دارند بیشتر در سبک کلاسیک به کار می‌روند و استفاده از آن‌ها می‌تواند تعادل سبک نئوکلاسیک را به هم بزند. مزیت سبک نئو کلاسیک نسبت به کلاسیک در این است که هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده از مواد و لوازم ندارد. در این سبک شاهد عناصر مینیمال و ساده در عین حال مدرن بودن هستیم.

مبل کلاسیک و نئوکلاسیک- مبل کویین

تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت‌های سبک مبلمان کلاسیک و نئو کلاسیک را می‌توان از جنبه‌های زیر بررسی کرد:

  • رنگ

رنگ‌های اصلی بکاررفته در مبلمان کلاسیک عموماً شامل رنگ های خاکستری، طلایی، نقره‌ای و مرواریدی است. این سبک اساساً مخالف کنتراست و استفاده از رنگ‌های تند است. تمام رنگ‌ها در این سبک باید گرم و دلنشین باشند. در مقابل در سبک نئوکلاسیک از رنگ‌های سفید، بژ و روشن بیشتر استفاده می‌شود. این سبک در استفاده از رنگ‌های متنوع هیچ محدودیتی ندارد و استفاده از رنگ‌های متنوع را نیز شاهد هستیم زیرا سبک نئو کلاسیک تقریباً یک سبک تقریباً اروپایی است.

  • طرح

از مشخصات سبک نئو کلاسیک می‌توان به‌سادگی طرح‌ها و نقش‌ها اشاره کرد. در مقابل سبک کلاسیک دارای نقش و طرح‌های پیچیده و پر جزئیات است. حکاکی و نقش‌های متنوع و فراوان از ویژگی‌های اصلی مبلمان سبک کلاسیک محسوب می‌شود. اشکال و خطوط منحنی در سبک کلاسیک دیده می‌شود. در حالی که خطوط منقطع، اشکال هندسی منظم، مختص سبک نئو کلاسیک است.

  • هزینه

سبک کلاسیک نیازمند هزینه بیشتری نسبت به سبک نئو کلاسیک است. عمده ماده موردنیاز ساخت این سبک مبلمان از چوب است به همین دلیل هزینه آن نیز بالاتر است. از طرفی سبک کلاسیک نیازمند اندازه‌های بزرگ‌تر است و طبیعتاً هر چه مبلمان بزرگ‌تر باشد نیازمند وسایل و مواد اولیه بیشتری است که این به‌نوبه خود هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

  • پارچه

پارچه‌های طبیعی مدرن مناسب‌ترین پارچه برای مبلمان سبک نئو کلاسیک به شمار می‌روند. پارچه‌های ملیله‌دوزی شده، زربافت و گل‌دار جایی در مبلمان سبک نئوکلاسیک ندارند و مختص سبک کلاسیک هستند.

مبل کلاسیک و نئوکلاسیک- صندلی فورا و راحتی

انواع مبل کلاسیک و نئوکلاسیک

مبلمان کلاسیک در مدل های مختلفی تولید می شود. مبلمان پرنسس، مبلمان شایلین، مبلمان مانلیا هر سه از سبک کلاسیک هستند که توسط برند خانه مانلی تولید می شود. در مقابل سبک نئوکلاسیک مبلمان شامل مبلمان آیلین، مبلمان دنیز، مبلمان کویین، صندلی فلورا و غذاخوری و مبلمان کینگ می شود. تمامی این سبک ها از طریق فروشگاه خانه مانلی قابل مشاهده هستند.

سخن پایانی مقاله

پیش از آنکه به دنبال خرید مبل موردنظر خود باشید، لازم است که نیاز خود را به‌خوبی بشناسید و درباره آن اطلاعاتی را داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید انتخاب بهتری را با توجه به نیاز و محیط خود به ارمغان آورید.

در این مقاله سعی کردیم تا درباره سبک مدل های کلاسیک و نئوکلاسیک مبلمان سخن بگوییم و نکاتی را در این باره بیان کنیم. به خصوصیاتی مانند جنس و طرح هر کدام پرداختیم و تفاوت های هر کدام را ذکر کردیم. در نهایت نیز با توجه به شناختی که به دست آورده‌اید،می توانید خرید مناسبی را داشته باشید. در مقاله آشنایی با انواع مبلمان موجود در بازار می توانید با دیگر سبک های مبلمان نیز آشنا شوید.


خانه مانلی برند برتر تولید کننده مبلمان کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن، سرویس خواب و لوازم منزل است.

دیگر محصولات شامل انواع میز جلو مبلی و عسلی، کنسول، تابلو، لوستر مدرن، آباژور، پرده و اکسسوری می باشد.

محصولات خانه مانلی را می توانید از طریق فروشگاه تهیه نمایید.

ما را در اینستاگرام پیگیر باشید.

اینستاگرام خانه مانلی